dinsdag 11 mei 2021

Josie haar zintuigen staan weer op scherp

't Is weer efkes geleden dat ik nog eens iets postte, omdat het hier momenteel zeer druk is. Vooral met mijn werk maar dat vind ik niet erg want mijn werk, dat is superleuk! Toch ben ik ook daarnaast met veel bezig hoor. Ik zie, hoor, proef, ruik en voel weer vanalles en nog wat!


IK ZIE EN KIJK...

* Ik zie weer massa's lettertjes de laatste tijd omdat ik veel lees. Da's niks nieuws, ik weet het, maar het blijft toch het vermelden waard vind ik! Vorige week las ik "De Vriendschap" van Connie Palmen uit. Ik was hier niet zo van onder de indruk. Het begon goed maar naar het einde toe vond ik het wat minder. Maar dat is mijn mening hé, ik zeg niet dat het een slecht boek is. Alle respect voor de schrijfster. Want haar taalgebruik is prachtig, het is gewoon het verhaal dat me minder kon blijven boeien tot het einde. Toch denk ik dat ik binnenkort nog eens een boek van Palmen ga lezen, gewoon om haar nog een tweede kans te geven want ik geloof echt wel dat ze een fantastische schrijfster is.

* Ik ben nu bezig in "De avond is ongemak" van Marieke Lucas Rijneveld. Ik vind het fantastisch!!!!!!!!!! Die 10 uitroeptekens zijn zelfs nog te weinig. Het taalgebruik is prachtig, zeer literair. Dit is zo'n boek dat op sommige momenten "lastig" is om te lezen omdat de zinnen zo mooi opgebouwd zijn, dat ik ze vaak eens moet herlezen om ze volledig te begrijpen. Ik vind dat leuk, daar geniet ik van (ik had dit bv. ook met "De Kolibrie" van Sandro Veronesi). Ik vind het ook een meeslepend verhaal. Het is zo'n boek waarnaar ik echt kan uitkijken om erin te lezen, ken je dat? De Engelse versie "The Discomfort of Evening" heeft de International Booker Prize voor vertaalde literatuur gewonnen. Het zou goed kunnen dat ik die binnenkort ook ga lezen want ik ben zeer benieuwd naar hoe vertaalster Michele Hutchinson die prachtige woorden en zinnen van Rijneveld in het Engels hertaald heeft.

* Ik las onlangs weer een zeer mooie wijsheid op mijn thee: "The time that we take, is the time that gives us something". Een pleidooi om goed voor jezelf te zorgen en regelmatig eens wat tijd voor jezelf te nemen. Allez, zo interpreteer ik het toch hé.

* Tegenwoordig zie ik veel kleine goelekes, lammetjes en andere babydieren. Daar word ik altijd zooooo blij van! 

* Ik zag dit weekend een prachtige expo: de retrospectieve over Roger Raveel in Bozar (Brussel). Ik kende de schilder eigenlijk nauwelijks en de tentoonstelling geeft een zeer mooi beeld. Ik werd vrolijk van zijn kunst, zeer kleurrijk en met tal van verwijzingen en ook humor erin. Je kan de expo nog bezoeken tot eind juni, ik kan het zeker aanraden. Nog een aanrader is Home Stories in het Gentse Designmuseum. Daar ging ik onlangs ook naartoe en ik vond het heel mooi. 

* Ik kijk enorm uit naar mijn coronavaccin. Ik ben zeer "zuinig" als het aankomt op medicijnen en allerlei dingen in mijn lijf "kappen". Maar over dit vaccin heb ik werkelijk nog geen nanoseconde getwijfeld. Kom maar op met die uitnodiging voor mijn prik, ik stroop mijn mouw alvast op!

* Ik keek afgelopen zondag naar de finale van De Mol. Zoals altijd had ik geen flauw idee van wie de mol was, ik zou echt the worst mollenjager ever zijn. Ik gokte een heel klein beetje op Sven (die ik eigenlijk ook wel heel tof vond met zijn sappig Oilsjters accent en droge humor, ik heb het stiekem wel voor die ajuinen), bleek het dus toch de sympathieke kempenzoon Lennart te zijn. Ik ben al benieuwd naar de aflevering van volgende week, waar zijn sabotagestreken toegelicht gaan worden. 

* Ik begin stilaan uit te kijken naar alles wat ik ga doen als 't weer mag. Want het begint nu toch wat dichter te komen hé...

* Ik kijk ook al uit naar de zomer, en een reisje dat ik wil maken met Emil. Ik ben al volop aan het rondkijken en inspiratie aan het opdoen, wellicht gaan we naar het Gardameer eind augustus. Leuk om hiermee bezig te zijn, plannen smeden maakt me blij!!!

* Een tripje in de nabije toekomst waar ik heel erg naar uitkijk, is een tweedaagse naar Luik met mijn mama en mijn zus. We gaan met de trein naar daar (dat geeft extra vakantiegevoel) en een tentoonstelling bezoeken, wat winkelen, wellnessen in ons hotel, 's avonds lekker gaan eten en dan blijven we een nachtje op hotel slapen. Ik heb hier zoveel zin in!


IK HOOR EN LUISTER...

* Ik heb de eer en het genoegen om hier heel vaak te mogen luisteren naar Emil zijn lollen, waarop hij mij aan de lopende band trakteert. Zijn laatste nieuwe dijenkletser was het volgende raadsel: hoeveel is zus maal zus? Mijn antwoord was "twee zussen". Bleek het 36 te zijn. Ah ja, want zes maal zes is zesendertig. En dus zus maal zus ook... Euh, ja?? Ik begrijp ze niet en ik heb het hem gezegd ook. Dat begreep hij dan weer niet, want al zijn vrienden vonden het wel een goeie. 't Zal aan mij liggen zeker, de saaie moeder? ;)

* Na een lange tijd Radio1 luister ik sinds een paar maand weer vollen bak naar StuBru, zoals vroeger. Ik vind het veel lichter en luchtiger en ik heb daar precies wel nood aan dezer dagen. En ik voel mij nu ook weer wat jonger en hipper, da's mooi meegenomen :) Een tijdje geleden interviewde ik trouwens Michèle Cuvelier (van het ochtendblok) voor runningBE magazine want zij is sinds corona beginnen lopen. Het was een zeer tof interview en ik hoor haar nu nóg liever op de radio!

* Op Spotify heb ik KT Tunstall herontdekt, ik heb haar cd's kapot gespeeld rond mijn 25ste. Een paar van haar nummers kwamen voor in Grey's Anatomy, en dat heb ik in die tijd echt gebinged. Ik was wellicht niet de enige toen ;) Ik luister ook weer veel naar The Killers (mijn favoriete band) en Athlete.

* Ik hoor supergraag het nummer "Pump the brakes" van Dom Dolla. 'k Word er vrolijk van! Op StuBru draaien ze het vaak. Wat ik er vooral zo leuk aan vind, is het piep-geluidje van de auto die gesloten wordt dat erin voorkomt. Een sjieke voiture interesseert mij geen hol, maar oh wat zou ik graag een auto willen die zo'n cool piepgeluidje maakt als ik hem sluit!! Bij mijn bakske is dat namelijk zo'n saai klikgeluidje ;)

* Ik luister nog altijd veel naar podcasts, al vind ik het de laatste tijd moeilijker om iets te vinden dat me echt de hele tijd kan blijven boeien. "Welcome to the AA" vind ik wel altijd tof, afhankelijk van de gast maar meestal zijn dat leuke en interessante mensen (onlangs bijvoorbeeld Isolde Lasoen, Stijn Van De Voorde en Bokkie De Repper). Een podcast die mij nooit verveelt, is "Drie Boeken" van Wim Oosterlinck. Elke dinsdag komt er een nieuwe episode uit en tegen de avond heb ik die dan zeker al beluisterd :) De laatste aflevering die ik hoorde was met Barbara Sarafian. Ik zie haar supergraag bezig als actrice en ik vind haar gewoon ook een knappe en stijlvolle vrouw. Door de podcast ben ik haar nog meer gaan appreciëren als "mens". Ze is veel bezig met introspectie de laatste tijd en ik herken mezelf daar wel in op dit moment. Voor de rest ben ik op zoek naar wat nieuwe podcast-inspiratie, dus als iemand tips heeft dan zijn die zeker welkom!

* Ik luister elke zondag naar Touché op Radio1, met Friedl Lesage. Het is een van mijn favoriete programma's, als ik niet live kan luisteren dan beluister ik nadien sowieso de podcast. Enkele weken geleden was de gast Luc Van Gorp van de CM. Een van de nummers die hij gekozen had, was "Mensen zijn gemaakt van dun papier" van Jonas Winterland. Ik kende het nog niet maar ik was er meteen door geraakt. Wat een mooie tekst, een heel fragiel nummer. Zeker eens luisteren.


IK PROEF EN SMAAK...

* Ik zit momenteel enorm aan de kombucha! Ik drink het al lang hoor, 't is lekker , verfrissend en ook goed voor de darmflora. Maar sinds mijn mama het zelf beginnen brouwen is (die is zo lekker, ze zou er beter een handeltje in starten) en ik in de biowinkel een heel lekkere soort gevonden heb (van het merk Voelkel), is mijn kombucha-consumptie ferm de hoogte in geschoten. Ik denk ook wel dat dit steeds meer op de kaart gaat beginnen staan van restaurants. Allez, ik hoop dat toch. Dan kan ik eindelijk eens eens écht lekker alcoholvrij aperitief drinken in plaats van heel vaak zo'n mierezoet drankske waarvan ik dan al geen honger meer heb achteraf. Wat heel jammer is, als ge op restaurant gaat om veel en goed te eten ;) Dus aan alle horeca-ondernemers die mijn blog lezen (waarschijnlijk geen enkele, maar bon, a girl can try): ZET KOMBUCHA OP UW KAART EN DAN KOM IK ELKE WEEK BIJ U ETEN DANKUWEL MERCIIIIII!!!!

* Veel aardbeien!!!!! De Belgische zijn er weer en dat is iets waar ik altijd heel erg naar uitkijk. Ik eet suuuuuupergraag verse aardbeien, maar niet die van Spanje of van elders. Die zijn taai en zuur, plus 't is gewoon ook niet duurzaam om een fraise te eten die meer dan 1000 kilometer heeft afgelegd om hier een beetje in de winkel te komen liggen. Dat krijg ik dus écht niet over mijn hart en in mijn mond. Maar nu fret ik dus aardbeien tot ze er bij wijze van spreken langs mijn oren uitkomen. Ze zijn misschien nog niet zo goedkoop, maar ik betaal graag wat meer voor goeie kwaliteit.

* Ik heb de kruidenbak op mijn koertje gereanimeerd (allez ja, mijn mama a.k.a. de plantendokter heeft dat gedaan hé) en wat nieuwe kruiden gezaaid (allez ja, gekocht in het tuincentrum) en nu kan ik mijn eten extra lekker maken met verse kruiden van eigen kweek. Dat smaakt altijd zoveel beter dan kruiden uit een potje, vind ik! Ik moet ze wel veel water geven maar dat neem ik er met véél plezier bij, zeker nu ik een mini-tuinslangske heb. Ik doe dat altijd 's avonds, zo rond 19u na het werken, en het is altijd een zen-momentje van 5 minuten :) 

* In april ging ik met Emil een nachtje op hotel in Mechelen, in het Martin's Patershof Hotel. 's Morgens konden we smullen van het overheerlijke ontbijtbuffet en dat was echt de max!!!! Zo lang geleden dat dat was! We "moesten" het wel op onze kamer opeten maar ik vond dat niet zo erg. Het was ontbijt op bed zonder dat ik begon te flippen omdat er te veel kruimels in bed vielen, zalig! Zowel voor mij als voor Emil, want zo'n flippende ma, da's niet echt een pretje denk ik ;)

* Ik proef het rijk van de vrijheid al een beetje...  It's coming closer mannekes!!!!

IK RUIK...

* Nothing beats the smell of een vers gekuist huizeke wanneer ik thuiskom als mijn poetsvrouw is geweest. "Mijn" Melissa komt nu al een half jaar elke 2 weken een half dagje poetsen, en ik ben zo content dat ik de keuze heb gemaakt om hiervoor hulp in te schakelen. Ik heb lang getwijfeld, omdat ik alleenstaande ben en ik toch wel wat op mijn centen wil/moet letten. Maar dit is mij zoveel waard, hierdoor heb ik in het weekend tijd om allerlei leuke dingen te doen. Daar heb ik zeker en vast 70 euro in de maand voor over.

* Nafte op mijn handen. Elke keer opnieuw als ik ga tanken. Vreselijke geur!!!! Ik doe nochtans ECHT mijn best om niet te morsen, met 10 papierkes rond die stang gedraaid en al. Zou ik dan echt zo lomp zijn? ;)

* De geur van die verse kruiden waarover ik het had in het vorige puntje.  Mmmmmm!

* De geur van wasgoed dat buiten kan drogen, in 't zonneke. Ruikt toch een pak beter dan als het binnen moeten drogen heeft hé. Laat ons hopen dat ik vanaf nu altijd mijne was kan buiten hangen. Ik heb maar 1 machine in de week dus 1 dag in de week mooi weer, dat zou hier toch nog net moeten lukken hé!? ;)

* De geur van het rijk van de vrijheid. Want ik kan het al een beetje ruiken, jajaja!!!!!

* Ik kocht onlangs een nieuw parfum in The Body Shop (English Dawn White Gardenia) en ik ben er superblij mee, 't is een fris en zomers geurtje en ik ruik naar een lekkere Engelse bloem. En het kost geen half fortuin, zoals veel andere parfums. Aanrader!

* Onlangs rook mijn ganse huis naar kak omdat ze de beerput waren komen legen. En ja, ik ga dat niet verbloemen, da ruikt gewoon naar kak hé, dat weten we allemaal. Ik kan mij niet voorstellen dat het dan bij iemand naar frisse bloemekes ruikt. Thank God for geurkaarsen en geursprays! 


IK VOEL...

* Dat het hoog tijd is dat ik de klok op mijn oven eens op het zomeruur zet, want dat is ondertussen al bijna 3 maand bezig en het begint nu toch wel wat mij tegen te steken... Maar ik kan dat dus niet zelf, ik zal eens hulp moeten inroepen van mijn mama, stiefpapa of een toevallige bereidwillige passant ;)

* Ik voel mij steeds minder goed bij mensen die denken dat ze overal een mening over moeten hebben en dat ze die dan ook nog eens moéten verkondigen op Instagram, en bij voorkeur ondertussen ook met kak smijten naar andere mensen met wie zij het niet eens zijn of wiens gedrag of uitspraken zij afkeuren... Ik word daar zo triestig van, hoe mensen elkaar beledigen en vetes uitvechten in 't openbaar. Ik vind dat iedereen een mening mag hebben maar je moet ook gewoon respect hebben voor de mening van een ander. Wat is daar nu zo moeilijk aan? En als je het niet eens bent, zég dat dan gewoon in person aan die persoon in kwestie. Maar niet en plein public met 20 Instagram-stories op een rij, dat vind ik echt zo laag. En slaapverwekkend. Het gevolg is dat ik een aantal mensen ben ontvolgd de laatste tijd, omdat ik vond dat ze te veel meningen begonnen te hebben over vanalles en nog wat. Ik voel mij er veel beter bij nu.

* Ik voelde onlangs een lichte golf van paniek in mijn lijf toen Emil vroeg wat "bef" betekent. Ik begon al te zweten over hoe ik hem dát nu weer moest uitleggen for heaven's sake... tot hij gelukkig snel toevoegde dat het over die "BEF" ging die vroeger gebruikt werd voor de euro. Oef! Want ik ben mentaal nog niet klaar om hem zo van die dingen te expliceren :p

* Ik voel mij vaak een ouwe doos omdat Emil de muziek waar ik graag naar luister "toch eigenlijk niet zo mooi vind, nee". Bijvoorbeeld die KT Tunstall of Athlete waarover ik het al had en zelf Dom Dolla, waarvan ik dacht dat dat toch mega-vet-retecool was... Niét dus, ik ga mij iets anders moeten zoeken om nog een beetje een hippe ma te zijn.

* Ik voelde heel veel spijt en zelfs wat verdriet toen ik een tijdje geleden de laatste bladzijde had gelezen van "De Kolibrie" van Sandro Veronesi. Ik vond dat een prachtig boek en dan heb ik dat vaak, dat ik een beetje triestig ben omdat het uit is en ik het ga missen! :)

* Ik voel me heel trots omdat ik onlangs een afspraak had met mijn boekhoudster en ze mij zei dat ik echt goed bezig ben. Ik doe het suuuuupergraag en dan is 't zalig om te horen van een financieel expert - want dat is mijn boekhoudster toch wel - dat het echt veel oplevert en dat de toekomst er goed uitziet!

* Ik voel veel adrenaline en werkdrive de laatste weken. Misschien wel een beetje te veel. Ik heb het heel druk en ik vind dat natuurlijk leuk, mijn werk is mijn leven hé (allez, toch een zeer groot deel ervan). Maar ik weet dat ik moet oppassen dat ik niet in overdrive ga, want als ik vollen bak aan 't gaan ben vind ik vaak de rem niet meer... Been there, done that a million times before. Ik weet het ondertussen goed van mezelf hoor, maar vorige week heb ik toch mijn grens weer maar eens overschreden. Gevolg: gigantische vermoeidheid en ik was een beetje boos op mijzelf dat ik het weer zo ver laten komen had. Dus daarmee dat het hier efkes wat stiller was ;) Maar ik zorg nu weer voor meer rust en balans, het lukt wel. Al zal het altijd moeilijk blijven, ik ben nu eenmaal een perfectionist en ik werk zo graag. Ne mens kan niet alles hebben in 't leven hé, hét perfecte evenwicht bestaat niet. 

* Ik voel het, ik voel het in gans mijn lijf... het rijk van de vrijheid is in aantocht!!!!


Voila, nu zijn jullie weer een beetje mee met al mijn interessante avonturen en bezigheden! Tot snel!

Liefs, Josie xo

6 opmerkingen:

  1. You busy bee! Wel heel wat leuke tips! Blijf goed voor jezelf zorgen, hé! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bestaat er eigenlijk een woord voor "verdriet omdat je boek uit is". Ik ervaar het ook soms als ik de laatste pagina van een goed boek dichtsla. Ik denk eens na.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het Gardameer ? Oh zooooooo mooi daar ! Jullie gaan zo’n leuke vakantie hebben ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het Gardameer ? Oh zooooooo mooi daar ! Jullie gaan zo’n leuke vakantie hebben ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het Gardameer ? Oh zooooooo mooi daar ! Jullie gaan zo’n leuke vakantie hebben ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het Gardameer ? Oh zooooooo mooi daar ! Jullie gaan zo’n leuke vakantie hebben ❤️

    BeantwoordenVerwijderen