zondag 28 maart 2021

Josie doet een boekje open over haar leesgewoontes

Wie mij een klein beetje kent, weet dat ik een fervente lezer ben. Boeken lezen vind ik zo ontspannend, het is een beetje "escape from reality" (en dat is in deze tijden nóg toffer dan anders, for obvious reasons). Ik leer er veel door bij, ook uit fictieboeken. Ik zou zelfs meer zeggen: het is net uit fictie dat ik het meest van al leer! Lezen maakt mij blij dus het is logisch dat ik er hier een post aan wijd op deze blog. Dit is een boekentag die ik al bij verschillende andere bloggers zag passeren. Ik deel graag ook mijn eigen leesgewoontes met jullie!

Wanneer en hoe lang lees je?

Ik lees elke avond voor ik ga slapen. Naast het feit dat het leuk is, slaap ik er veel beter door. Zelfs als ik heel moe ben of uit geweest ben (in laaaaang vervlogen tijden!), probeer ik altijd nog een beetje te lezen voor ik slaap. Ook al is het maar een paar pagina's, het verbetert echt wel mijn nachtrust. Ik probeer elke avond minstens een half uur te lezen. Soms is 't meer, soms minder.

Waar lees je?

Ik lees meestal in mijn bed ofwel in mijn leeszeteltje in de hoek van mijn woonkamer. Dat is een oud zeteltje van mijn mama. Met mijn leeslamp erbij, een tafeltje voor een theetje en een chocolaatje, en mijn voetjes op de poef en uiteraard mijn dekentje op mij! Aaah, zalig, als ik dit schrijf krijg ik meteen zin om erin te gaan zitten en te lezen!

Ik lees ook vaak in bad. Ik schreef het hier al eerder, ik ga de laatste tijd vaak in bad omdat ik wat meer rust en ontspanning wil nemen, en een bad is ideaal daarvoor bij mij. Ik lees dan altijd een boek, met een rustig muziekje op de achtergrond en een drankje erbij. Heerlijk!

Soms lees ik ook eens op een andere plek, bijvoorbeeld op de trein als ik ergens naartoe spoor. Maar meestal kies ik dan voor de krant of een magazine, of zit ik wat naar buiten te staren... Als het mooi weer is en lekker warm, lees ik ook op mijn terras of dan durf ik mij al eens in een park te placeren met een goed boek erbij.

Koop je vaak boeken?

Vroeger kocht ik vaak boeken, ja. Echt wel héél vaak. Met als resultaat dat ik vandaag een goed gevulde boekenkast heb, waar ik suuuuuuperblij mee ben. Want boeken geven veel warmte aan mijn huis vind ik, ik beschouw ze als mijn vrienden. Wie mij wil, moet mijn boeken erbij nemen :)

Sinds ik gescheiden ben, let ik meer op mijn centen, wat logisch is als alleenstaande hé. Nu ga ik heel vaak naar de bib (ik ben lid van 3 bibliotheken) en ik ontleen meestal mijn boeken. Af en toe koop ik er nog één die ik echt wil, zoals onlangs "A Promised Land" van Barack Obama, "De Kolibrie" van Sandro Veronesi of "Het Achtste Leven" van Nino Haratischwili. Ik probeer me te beperken tot één gekocht boek per maand en dat lukt me wel.

Voor Emil - die even graag leest als mij - koop ik regelmatig een boek, zowel leesboeken (hij leest graag De Boomhut serie, Roald Dahl, Marc De Bel) als strips want hij is zot van strips (vooral Urbanus, Kiekeboe en Voetbalgek). Maar ook hij ontleent bijna alles in de bib. Meestal gaan wij samen elke 2 weken eens naar de bib en dan komen we buiten met een lading boeken die we nauwelijks zelf kunnen dragen. Gelukkig is Emil sterk! :)

E-reader of papier?

Papier! Ik lees niet graag op een scherm, ik kan daar mijn aandacht niet goed bij houden en ik vind het totaal niet rustgevend. Plus, ik hou gewoon zo van de geur van boeken!!! Ik weet wel dat een e-reader makkelijk is onderweg, op de trein, bij de wachtzaal van de dokter etc. Maar voor mij gaat dat gewoon niet. Boeken = papier en daarmee basta!

Ik lees trouwens ook liever mijn krant op papier dan online. Ik heb een abonnement waarbij ik alles elke dag online kan lezen en in het weekend heb ik de papieren gazet. Ik merk dat ik steeds minder online artikels lees (dat kan ook komen doordat er de laatste tijd weinig spannend nieuws te melden valt natuurlijk) en dat ik mijn weekendkrant van de eerste tot de laatste letter verslind. Daar kan ik echt zo van genieten, da's pure tijd voor mezelf! En net als bij boeken hou ik ook van de geur van een vers gedrukte gazet :)

Josie haar favoriet leeszeteltje!

Favoriet kinderboek?

Goh, da's een moeilijke... 't Is al zooooo lang geleden hé ;) Ik las heel graag de boeken van Thea Beckman en Dirk Bracke. En Roald Dahl natuurlijk! Ik weet nog goed dat ik erg onder de indruk was van "Vallen" van Anne Provoost. Ik was niet zo'n Marc De Bel lezer als kind, in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenootjes toen. Ik las wel heel veel, ik ging bijna elke woensdagnamiddag naar de bib in Destelbergen samen met mijn mama en mijn zus. Wij lazen allemaal veel thuis, ik denk dat ik daar de leesmicrobe heb meegekregen. Ik heb ze intussen ook doorgegeven aan Emil, wat ik heel leuk vind. Hij heeft bijna alle Roald Dahls gelezen en hij is dol op de Boomhut-reeks. We lezen ook elke avond samen in zijn bed voor hij gaat slapen. Dat zijn momentjes die ik enorm koester. En hij ook, dat weet ik. Soms wil hij wat langer opblijven en dan zeg ik: geen probleem, maar dan gaan we niet meer lezen in bed hé. Vaak verandert hij dan van gedachten en dan wil hij plots toch niet meer opblijven :) 

Favoriet genre?

Ik lees het liefst van al fictie. Ik lees ook wel wat non-fictie, vooral over zelfontwikkeling, zelfzorg, gezondheid etc. Maar om echt te ontspannen heb ik wel fictie nodig. Sowieso lees ik 's avonds, voor ik ga slapen, geen non-fictie. Dat bewaar ik voor overdag.

Ik lees zeer uiteenlopende genres hoor. Wat ik heel graag lees, zijn coming-of-age novels zoals "The Fault In Our Stars" van John Green, "The World According To Garp" van John Irving en "One Day" van David Nicholls. Die boeken gaan allemaal over jonge mensen op weg naar de volwassenheid met thema's als groei, relaties, liefde, afscheid, dood, ontwikkeling etc. Ik ben misschien zelf niet meer zo'n jong ding (ik ben 37) maar die thema's blijven wel relevant en herkenbaar en ik leer er veel uit. 

Van welke schrijver lees je elk boek?

Goh, er zijn er wel een paar van wie ik (bijna) alle boeken gelezen heb. Toni Morrison (ik heb mijn thesis geschreven over haar werk), Jonathan Safran Foer, Jonathan Franzen, Julian Barnes, Liane Moriarty, David Nicholls, John Green, Herman Koch, Jill Mansell, Paolo Giordano... Uiteenlopende schrijfstijlen, ik denk niet graag in "vakjes". Ik lees zeer gevarieerd want dat houdt het net leuk vind ik. 

Welk boek moet iedereen gelezen hebben?

Moeilijke vraag! Want dat is zeer persoonlijk hé, het is niet omdat ik iets graag lees dat het jou ook gaat kunnen bekoren. Maar dit zijn enkele van mijn topfavorieten, allemaal boeken waarvan ik erg onder de indruk was:

  • Freedom (Jonathan Franzen)
  • Beloved (Toni Morrison)
  • The Only Story (Julian Barnes)
  • One Day (David Nicholls)
  • The Fault In Our Stars (John Green)
  • The Memory Book (Rowan Coleman)
  • A Little Life (Hanya Yanagihara)
  • Extremely Loud & Incredibly Close (Jonathan Safran Foer)
  • Kalme Chaos (Paolo Veronesi)
  • Tonio (A.F. Th. van der Heijden)
  • Zomerhuis Met Zwembad (Herman Koch)
  • Post Mortem (Peter Terrin)
  • The Secret History (Donna Tartt)
  • The Remains Of The Day (Kazuo Ishiguro)
  • Jane Eyre (Charlotte Brontë)
  • My Year Of Rest And Relaxation (Ottessa Moshfegh)
  • De Vliegeraar (Khaled Hosseini)
  • De Eenzaamheid Van De Priemgetallen (Paolo Giordano)
  • Tirza (Arnon Grunberg)
  • The Interestings (Meg Wolitzer)
Een hele lijst en ik vergeet er wellicht nog een paar... Moest ik ooit in de podcast "Drie Boeken" komen, dan zou ik maar héél moeilijk kunnen kiezen denk ik ;)

Welk genre zou je nooit lezen?

Zeg nooit nooit hé. Maar science-fiction, fantasy, horror zijn echt niet aan mij besteed, hoewel ik open sta voor alles. Gelukkig zijn er genoeg andere mensen die dat wél graag lezen hé :)

Is er een boek dat je leven veranderd heeft?

De boeken die ik hierboven vermeld heb, hebben een grote impact gehad op mij. Niet dat ze mijn leven veranderd hebben, maar uit elk van die boeken heb ik toch iets meegenomen, een kleine of grote levensles of iets van inspiratie.

Andere boeken die een grote rol gespeeld hebben in mijn leven, zijn die die ik las in het vierde, vijfde en zesde middelbaar. Ik las veel en ik begon stilaan te grijpen naar de "grote werken" uit de Nederlandse en Engelse literatuur. Soms omdat het "moest" op school (maar ik las ze sowieso graag), maar andere ging ik gewoon zelf halen in de bib. Ik denk dan aan boeken als "De Avonden", "Hersenschimmen", "Max Havelaar", "De Aanslag", "Kaas", "Het Gouden Ei", "Pride And Prejudice", "Sense And Sensibility", "Wuthering Heights", "Great Expectations", "Animal Farm"... Het is toen dat ik besliste om Germaanse Talen te gaan studeren, omdat ik zo graag las in het Nederlands en het Engels en heel graag met taal bezig was. Ik heb mij die studiekeuze geen seconde beklaagd, ik heb dat suuuuuuupergraag gedaan! Dus ja, die boeken die ik toen als 16/17-jarige las, hebben in die zin wel mijn leven veranderd.

En dan is er natuurlijk ook nog mijn eigen boek "Go Run", dat ik schreef in 2019. Ook dat heeft mijn leven veranderd hé. Het is geen bestseller, verre van, maar ik ben er 2 jaar later nog altijd superfier op en ik ben ongelofelijk blij met het boek dat het geworden is. Want het was exact het boek dat ik in mijn hoofd had!

Ziezo, nu weten jullie wat meer over mijn leesgewoontes! Hoe zit dat bij jullie, lezen jullie ook zo graag? En wat lezen jullie dan? 

Liefs, Josie xo


2 opmerkingen:

  1. Ik las graag, heb lang niet gelezen en miste het. Nu lees ik opnieuw heel graag en veel voor mijn doen. Vooral Engelse fictie of non-fictie. Een beetje 50/50 denk ik. In bed val ik wel gauw in slaap dus liever in de zetel. Een jaar of zeven geleden kochten we een e-reader en dat vind ik makkelijk omdat je vlug toegang hebt tot een boek, je kan op een eenvoudige manier passages 'markeren' en je hebt geen leeslamp nodig (mijn Kindle heeft een ingebouwd lampje). Al koop ik nog boeken op papier hoor, er gaat niks boven de geur en textuur van papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zo veel liefde voor lezen! En zo fijn dat Emil die ook te pakken heeft :-).
    Hier ook lid van drie bibliotheken. Vorige week ging ik, vrij impulsief eigenlijk, nog eens naar de Krook. Ik was er al heel lang niet meer geweest, omdat onze plaatselijke bib best een goed aanbod heeft. Maar toch was het heel fijn om eens in mijn 'oude' bib rond te snuisteren!
    En echt, ik zou ook noooooooit 'maar' drie boeken kunnen kiezen :-).

    BeantwoordenVerwijderen